Win-win, czyli dlaczego współpraca przedsiębiorstw z jednostkami naukowymi się opłaca?

Inspirowana potrzebami nauki oraz biznesu współpraca w zakresie nowych technologii, pozwala na poszukiwanie rozwiązań usprawniających procesy przemysłowe. Rezultatem jest podnoszenie efektywności całego procesu – od pomysłu do realizacji, poprzez optymalizację kosztów badań i maksymalizację korzyści. Wykwalifikowana kadra oceni potencjał koncepcji merytorycznej i biznesowej każdego projektu, co pozwoli na zoptymalizowanie ryzyka realizacji założonego w projekcie celu.

Projekty badawcze w dziedzinie nauk technicznych dla każdej branży wymagają starannego dobrania personelu badawczego, który stworzy i opracuje koncepcję, a następnie pomoże we wdrożeniu jej w przedsiębiorstwie. Najlepszym rozwiązaniem jest kooperacja z jednostką naukową, odpowiednią dla wybranej tematyki projektu.

 Jak rozpocząć współpracę z jednostką naukową?

Pracę nad nową koncepcją należy rozpocząć od określenia zakresu tematycznego (branżowego) planowanej innowacji. – Najprostszym rozwiązaniem jest zgłoszenie się do wybranej jednostki badawczej i przedstawienie koncepcji na projekt. – podpowiada Laura Kloch, Starszy Konsultant ds. projektów UE z Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu S.A. – Jednostki naukowe, instytuty badawcze, są otwarte na współpracę z sektorem prywatnym. W projektach taka współpraca obejmuje przeprowadzenie badań, wynajem aparatury badawczej czy powierzchni laboratoryjnej, jeśli przedsiębiorca nie dysponuje własnym zapleczem. Jednostki badawcze delegują też wykwalifikowaną kadrę naukowo-badawczą niezbędną do realizacji projektu. – tłumaczy Laura Kloch.

W projektach finansowanych z funduszy europejskich współpraca może być prowadzona w charakterze konsorcjum lub podwykonawstwa, gdzie liderem zazwyczaj jest przedsiębiorstwo. – Taka formuła kooperacji jest stosowana najczęściej w projektach ogłoszonych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), w ramach środków krajowych i europejskich. Wyjątki stanowią projekty, w których liderem jest jednostka naukowa, a przedsiębiorstwo jest partnerem przemysłowym. – wyjaśnia Laura Kloch z CBRTP. Przykładem są projekty międzynarodowe, realizowane m.in. w ramach programu „Horyzont Europa” oraz w ramach Funduszy Norweskich.

 Gdzie szukać informacji o dotacjach na innowacje?

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, jako instytucja odpowiedzialna za wdrażanie programów strategicznych badań naukowych i prac rozwojowych oraz koordynację konkursów finansowanych z funduszy europejskich, posiada w swojej ofercie najwięcej konkursów dedykowanych na działalność badawczo-rozwojową. Na stronie NCBR można znaleźć harmonogram aktualnie trwających konkursów przeznaczony zarówno dla firm z sektora MŚP jak i dużych przedsiębiorstw.

 Ulga B+R – co warto o niej wiedzieć?

Poza konkursami dedykowanymi wsparciu prac przedsiębiorstw nad rozwojem produktów i technologii, można również skorzystać z ulgi B+R – rozwiązania pozwalającego na zmniejszenie obciążeń podatkowych. Wprowadzono je do polskiego systemu podatkowego w 2016 roku, w zastępstwie tzw. ulgi technologicznej.

Zastosowanie tego instrumentu w działalności podatnika może się odbyć wyłącznie poprzez systematyczne ponoszenie kosztów związanych z m.in.

– opracowywaniem nowych produktów, usług;

– opracowaniem nowych zastosowań istniejących produktów;

– tworzeniem funkcjonalności do istniejących procesów, które mogą być prowadzone na potrzeby własne przedsiębiorstwa, jak również na zlecenie klientów lub grupy kapitałowej.

Dodatkowym odliczeniom podlegają koszty związane z prowadzoną działalnością badawczo–rozwojową, tj.:

– wynagrodzenia,

– zakup materiałów, drobnego sprzętu,

– usługi doradcze (ekspertyzy, opinie),

– koszty korzystania z aparatury badawczej,

– koszty związane z amortyzacją środków trwałych oraz Wartości Niematerialnych i Prawnych czy koszty uzyskania patentu.

Ulga B+R dedykowana jest dla wszystkich podatników bez względu na branżę oraz obejmuje działalność prowadzoną na terenach Polskiej Strefy Inwestycji. Korzyści z działalności B+R to przede wszystkim długofalowy wzrost firmy poprzez budowę przewagi konkurencyjnej.

 

 

Źródło: Informacje prasowe